Tabbladen

30 mei 2011

God houdt van vrouwen


"Ja.. natùùrlijk" zul je misschien zeggen.
Maarre, wacht even, er is meer:
Mannen en vrouwen zijn namelijk gelijkWAARDIG. Maar beide hebben zij hun specifieke talenten en taken. De Bijbel zegt "De man hoort zijn vrouw lief te hebben, de vrouw haar man te respecteren.", zie Efeze 5:30-33.

Ook in de Gemeente wil God vrouwen gebruiken en zegenen, op vele manieren en plaatsen. Met hun zorgzaamheid, wijsheid, creativiteit en liefde.
Jezus werd bij Zijn reizen bijna altijd vergezeld door één of meerdere vrouwen;
Maria & Martha, de zussen uit Betanië, Susanna, Joanna e.a. Zij zorgde ook voor de Heer.
God houdt van vrouwen. En Hij wil ze gebruiken.

God geeft de vrouw een bijzondere plaats, telkens weer. De Bijbel staat vol met voorbeelden hiervan:

Eva is de "moeder aller levenden".

Ruth volgde haar schoonmoeder en tevens geestelijk moeder Naomi. Ze gehoorzaamde Gods stem. Ruth werd een deel van het voorgeslacht van koning David en Koning Jezus..

God maakte van Esther een beeldschone vrouw. Hij gebruikte haar schoonheid en intelligentie om Zijn volk te verlossen van de Perzen.

Het was bij een vrouw dat Jezus Zijn tranen zichtbaar over Zijn wang liet rollen..
Het was een vrouw die Jezus' voeten met olie balsemde.

Dan was er Maria van Magdala, de prostituee die Jezus’ voeten waste met haar tranen en ze afdroogde met haar haar. Schone symboliek van genegenheid.
Zij was voor Jezus een toonbeeld van liefde. Jezus zou zich toch niet laten kussen door een hoer?, dacht Simon, de gastheer. Maar deze Maria ging van zonden vergeven naar huis, omdat ze èèrlijk was.. God zoekt ons hart.
Hij is niet geïnteresseerd hoe 'goed' we wel niet zijn. Hij wil alleen ons hart en wil ons vergeven.

Opnieuw was een vrouw een voorbeeld, ook voor de aanwezige mannen.

Jezus liet zich na Zijn opstanding, als eerste zien aan deze Maria van Magdala. Hij bleef net zolang in de graftuin wachten totdat Petrus en Johannes weer huiswaarts keerden.. Maria bleef nog even bij het graf en dat was niet zomaar. Nee, nadat ze eerst getroost werd door de Engel, mocht ze even later als eerste mens de opgestane Heer zien!! God koos hiervoor een vrouw uit..

De overspelige vrouw die door de wettische (=doodse) Farizeeën vol minachting op het tempelplein gesmeten werd, wordt even later door de Heer vol Liefde naar huis gestuurd.
Geen veroordeling. Nee, Jezus gebruikt haar om de fundamentalisten van die tijd een spiegel voor te houden, en ze dropen lafhartig af.
Vandaag heerst de geest van angst, lafhartigheid en oordeel nog steeds in de harten van tè veel farizeeën..

De Samaritaanse vrouw, wiens verleden bij Jezus bekend was, kijkt Hem met grote ogen aan. Een Jood die haar om water vraagt?! Jezus openbaart Zichzelf aan deze vrouw: "Ik Ben het". Een paar dagen lang trekt Jezus op met de Samaritaanse gemeenschap waartoe deze vrouw behoorde, en vele geloofde Hem..



Vrouwen waren van grote waarde toen Jezus van dorp naar dorp reisde en het Evangelie uitlegde.

Voor Jezus waren de Kanaänitische en de bloedvloeiende vrouw voorbeelden van een groot geloof.




Lukas vertelt iets over een profetes met de naam Anna.
Een weduwe op leeftijd. Ze was 7 jaar getrouwd toen haar man overleed, daarna wijdde zij haar leven aan de Heer. Ze vastte en bad de hele dag in de tempel.
Èn.. "zij sprak over God tot allen, die voor Jeruzalem verlossing verwachtte". En dan te bedenken dat de Hebreeuwse cultuur eigenlijk niet toeliet dat vrouwen publiekelijk optrokken met één of meerdere mannen. Laat staan dat een vrouw uitleg gaf uit de Tenach... Ai ai. Ach, de wetten van Gods Koninkrijk vertellen iets hèèl anders.

Ergens in de Korinthebrieven staat dat een vrouw niet mag 'onderwijzen'.
Maar er staat zoveel in de Bijbel...


Bijbellezen is niet tjaktjak, smijten met hapklare verzen. Dìe verzen die toevallig jouw 'overtuiging' of beleving lijken te gronden..

De bijbel is een geestelijk boek. Dus geen boek voor fundamentalisten, die denken dè waarheid te kennen.. maar geen geestelijke bril dragen... Christenen die op dìe manier de bijbel lezen, creëren bij zichzelf (en helaas ook voor hun omgeving) een verlammende angst met alle gevolgen van dien. Hoogmoed wordt de standaard.. Jezus heeft vaak gewaarschuwd voor dit Farizese gedrag.

De zussen van Lazarus, Martha en Maria, waren niet alleen de beste vriendinnen van Jezus, ze waren tevens een voorbeeld van discipelschap. Waar Hij ook ging, zij volgde Hem.
 Zij waren voorbeelden. Ook voor ons.
  Vrouw, of man.









7 opmerkingen:

  1. Mooie tekst, en helemaal waar! God houdt ontzettend veel van vrouwen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is nou een blog naar mijn hart. Ja God houdt van vrouwen.

    Jaren lang heb ik naar een boek gezocht die bewees dat de Bijbel vrouw vriendelijk is. En gevonden. Vrouwen in de tijd van de Bijbel geschreven door Miriam Feinberg Vamosh. Gekocht in het Israël centrum in Nijkerk.

    Dit boek heeft me geïnspireerd tot het schrijven van een paar vrouwvriendelijk blogs onder het kopje vrouwen mysterie. Als je de link volgt kom je bij een schokkend aantal oude Bijbelteksten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Berichten zijn mooi. De blog trok mijn aandacht voor haar schoonheid en expressie. Ik keek de kant van volgelingen en zijn nog niet gevonden Laat dit bericht uiting geven aan mijn goedkeuring. Heeft u ons zien. Het zal een genoegen om hem als een volgeling te zijn. Verblijf in de Vrede van de Heer Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado pelo seu comentário.
      A bênção de Deus!! -hans

      Verwijderen
  4. Wow, en dat lees ik nu pas. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beter laat dan nooit toch? Fijn dat je het mooi vond, Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi hans,
    ik lees deze blog nu pas, maar wat fijn dat jij als man dit op je blog plaatst. 2 van onze dochters zijn vernoemd naar een bijbelse vrouw. Eén heet Rhodé (naar het dienstmeisje dat de deur open deed toen Petrus uit de gevangenis was bevrijd door een engel), en een andere dochter heet Febe (een vrouw uit één van de eerste gemeenten, die Paulus speciaal de groeten doet).
    Ik en mijn man vonden het zo bijzonder dat God het belangrijk vond om hun namen op te laten schrijven. Wij hebben hen uit respect vernoemd.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...